In  Nederland kunnen baby's worden getest op een aantal aandoeningen. Hiervoor wordt een kleine hoeveelheid bloed onderzocht.
Het gaat hierbij om ernstige, zeldzame aandoeningen.
Dit bloed wordt door ons afgenomen tussen de 4e en de 6e dag na de geboorte door middel van een hielprik.
De informatie over deze prik en de bijbehorende folder heb je al gekregen van ons op het spreekuur.

De uitslag van de hielprik is vrijwel altijd binnen 5 weken bekend. Je ontvangt geen bericht als de uitslag goed is. Als er een afwijkende uitslag is gevonden, dan zal de huisarts contact met je opnemen.

SONNET-studie

Op dit moment loopt de SONNET-studie in deze regio.

Er kan nu ook in het hielprikbloed gezocht worden naar de ziekte Severe Combined Immunodeficiency (SCID). SCID is een zeldzame, ernstige ziekte van het afweersysteem. Door tijdige opsporing en behandeling van SCID, kan de ziekte worden genezen. Het testen op SCID is nieuw in Nederland. Daarom is onderzoek nodig hoe de test op SCID in het hielprikprogramma past.

Meedoen aan de aanvullende test op SCID is vrijwillig. Aan deze test zijn geen kosten verbonden. Iedereen waarbij de hielprik wordt afgenomen doet in principe mee, tenzij ouders geen toestemming geven.
De folder over dit onderzoek heb je al van ons meegekregen.

Mocht je nog vragen hebben dan kan je deze natuurlijk aan ons stellen.

Verloskundigenpraktijk Voorhout

Ravellaan 72d
2215 LZ Voorhout

Wil je meer informatie, wij helpen je graag verder.

Neem dan contact met ons op